Záčátkem listopadu jsem byla pozvaná jako lektor na 20. ročník jazykové konference ve Zlíně - Motivačního setkání pro vyučující cizích jazyků .

Připravila jsem si 90 minutové vystoupení na moje oblíbené téma - jak se s 20 fotkami slavných osobností z hispánského světa dají učit různé úrovně (od úrovně A1 - B2 a klidně dál). A všech 14 lektorů španělštiny ze Zlína, Kroměříže a Ostravy i Prahy, pracovalo ve skupinkách na různých variantách, jak kartičky použít. Společně jsme objevili neskutečné množství využití a inspirace, sdíleli jsme zkušenosti z hodin i příprav.

Cílem bylo si ukázat, jak minimalistický materiál může lektor používat pokaždé jinak a pokaždé zajímavě. Požádala jsem všechny čtyři skupiny o sepsání všeho, co vymysleli a vytvořili. A najednou jsme si povídali asi o 100 různých hrách, aktivitách... od snadných, přes komplikované, od kreativních přes ty ve kterých studenti využívají sociální sítě, youtube... od poslechových přes psací, od úkolů pro jednotlivce po úkoly pro skupiny, od aktivit až po dlouhodobé projekty...  Budeme je sem postupně přidávat, protože la lengua es el corazón ❤️ de la cultura.


Inspirace od první skupiny:

1. Uhodni, kdo jsi

Vedoucí hry přidělí každému hráči na čelo cedulku (lepicí papírek) se jménem osobnosti. Nikdo z hráčů svou identitu nezná předem. Hráči se rozdělí do dvojic, dávají si otázky a snaží se uhodnout svou identitu, tj. jméno, jež má na čele. Hráč, který uhodne svou identitu, odevzdá cedulku vedoucímu hry. Kdo neuhodne své jméno v daném limitu, vymění si dvojici. Hráči, kteří odevzdali cedulku se mohou přičlenit k libovolné dvojici, která pokračuje ve hře.

2. Rozhovor dvou osobností

Každý žák obdrží jméno osobnosti. Ostatním svou identitu nesmí prozradit. Vyučující rozdělí žáky do dvojic. Každá dvojice obdrží situaci/ místo, ve které se nachází (např. v restauraci, na nádraží, v obchodě). Dvojice musí sestavit rozhovor tak, aby ostatní z jejich hovoru vydedukovali, koho představují. Navíc musí použít i slovní zásobu odpovídající přidělené situaci.

3. Matamoscas

Žáci rozděleni do dvou družstev musí co nejrychleji najít v seznamu osobností politika, sportovce, režiséra, atd.

4. Spoj osobnost s předmětem

Žáci musí přiřadit k dané osobnosti nějaký předmět, který je s ní nějakým způsobem spjatý. Např. Messi - míč, Felipe VI. - koruna, Banderas - kytara/ maska, Allende - kniha.

5. Přiřazování číselného údaje k osobnosti

Vyhledáme ke každé osobnosti relevantní číselný údaj z jeho života a žáci budou tipovat, ke komu daná číslovka patří. Např. 1949 - datum narození Almodóvara, 10 - číslo Messiho dresu, 157 - výška postavy Salmy Hayek, atd.

6. Co mají společného?

Žáci utvoří z osobností co nejvíce dvojic a vysvětlí ostatním, co mají společného.

7. Vytvořit interview s vybranou osobností.

8. Přiřazovat k fotografiím povolání, národnost.

9. Koho bys chtěl potkat, kde a o čem byste si povídali

10. Vytvořit domino

V jedné části domina foto (povolání), v druhé jméno některé z osobností.

Zde si můžete PDF s kartičkami stáhnout a dát mi vědět, jak s nimi pracujete, případně poslat další inspiraci, s radostí ji sem doplním :)

Ivana Kudrnová

Španělština není můj život ani moje všechno a nejsem v ní nejlepší na světě. Ale jsem dobrá v tom ji lámat lidem do hlavy. Učím už 14 let a moc mne to baví. Teprve pár měsíců (od září 2018) mám tento blog: Španělština do plavek. Ukazuji, jak rozmanitý je hispánský svět. Každé úterý jeden článek. Hledám různé autory a společný jmenovatel - španělštinu (občas i v titěrné míře). Protože útočím na vaše hispánské já! A poslední dobou útočím i na lektorská ❤️ A to nejen lektorů španělštiny...

Ivana Kudrnová