Asynchronní výuka španělštiny - očima Lenky

Příběh o velikém pokroku ve španělštině. O tom, jak a proč se to povedlo Lence Bartošové, se dočtete v jejím článku. Prozradí, jak se během online jazykového koučování španělštiny posouvala.

Asynchronní výuka španělštiny - očima Lenky

Minulý týden mi během jedné hodiny přišla stejná zpráva od mých dvou studentek z asynchronní výuky španělštiny. A v té zprávě stálo, že obě slečny přerušují naši spolupráci. Obě měly za sebou přesně 20 týdnů plných španělštiny, hodně práce a veliký, ale opravdu veliký pokrok. V první chvíli jsem byla překvapená a vlastně i trochu smutná, protože tyhle dvě holky byly moje srdcové studentky. Za chvíli jsme se už usmívala, protože jsem si uvědomila, co holky za ten skoro půl roku se španělštinou dokázaly! Podívala jsme se pozorně na všechny naše týdny, přečetla jsem si komentáře z jednotlivých úkolů a byla spokojená. Daniela a Lenka byly skvělé studentky a každá má velmi rozumný důvod přerušit, ale stejně... Až se budou chtít jednoho dne vrátit, určitě jim nechávám vrátka otevřená. Protože některé spolupráce se neodmítají!

Dnešní článek je od Lenky Bartošové, jedné ze zmiňovaných studentek. Když jsme se poprvé setkaly, vyprávěla mi příběh o tom, jak se zamilovala na Erasmu ve Francii do Mexičana, jak nastoupila do nové práce, že je netrpělivý student a nejdou ji slovesa. Dozvěděla jsem se, že ráda objevuje latinskoamerickou kulturu a jí mexické jídlo. A bylo rozhodnuto! Začaly naše společné týdny.

Každou neděli mi google classroom poslal notifikaci o splnění úkolu a každé úterý Lenka dostala nový balíček úkolů na míru. A ještě pár týdnů před karanténou se obě zmiňované studentky - Lenka i Daniela účastnily našeho prvního zážitkového kurzu Španělštiny do plavek organizovaného ve spolupráci s El vino.cz. A o tom Lenka ve svém článku píše také. Kurz je totiž skvělým doplňkem k asynchronním lekcím španělštiny. Baví studenty i mne - máme možnost se poznat i jinak než jen po síti. Těším se, až to zase bude možné!


Asynchronní lekce španělštiny - očima Lenky


Pro asynchronní lekce španělštiny jsem se rozhodla z docela prostého důvodu. Můj přítel je z Mexika a ráda bych s ním, jeho přáteli i rodinou byla schopna mluvit alespoň na nějaké komunikační úrovni. Ve škole jsem se učila angličtinu a francouzštinu, takže jsem se začala učit zcela od úplných základů. S lektorkou Ivčou jsme se před samotnými lekcemi sešly, promluvily jsme si o mé motivaci, času ale i o tom, co mě zajímá a baví, čemuž jsou kurzy také často uzpůsobeny.


Vzhledem k důvodu, z jakého se španělštinu učím, jsem například dostala za úkol obsáhlé materiály se slovní zásobou, ale i gramatikou na téma mexického animovaného filmu Coco, který mám moc ráda a který pojednává o svátku Día de los muertos (Dušičkách), jindy jsem například měla za úkol podívat se na díl Extra, s úkoly k danému dílu. Každý týden je odlišný a proto také stále zábavný.
Kurz mi také moc vyhovuje z hlediska časového, kdy si úkoly můžu udělat, kdy se mi to hodí, a nejsem vázána na nějakou konkrétní hodinu v týdnu, což by pro mě bylo momentálně těžké skloubit s prací. Někdy se mi samozřejmě stane i to, že nejsem schopná úkoly poslat v domluvný termín, což nepředstavuje žádný velký problém.


V souvislosti s učením se jazyků na sebe prozradím docela neslušnou věc. Od doby, co jsem se začala opět více věnovat francouzštině, a momentálně to praktikuji i se španělštinou, dělám to, že například, když jedu tramvají, mám v uších většinou sluchátka, ale pokud uslyším španělštinu (nebo francouzštinu), hudbu okamžitě ztlumím a poslouchám cizí rozhovory lidí. Není to úplně slušné, ale povětšinou se mi podaří dostat se s mluveným jazykem do kontaktu i několikrát do týdne nenucenou a spontánní formou.


V sobotu 8. 2. jsem se rovněž účastnila zážitkového kurzu se 3 dalšími studentkami a musím říct, že to byla naprosto skvělá zkušenost, která mě ještě více motivovala k tomu, pořádně se učit, protože bych byla opravdu ráda, kdybych se byla schopná mluvit nebo se alespoň domluvit. Protože s přítelem spolu mluvíme anglicky, dala jsem si osobní předsevzetí, že budu momentálně více s mým přítelem trénovat španělštinu!


Kurzy můžu doporučit všem, co chtějí jazyk udržovat, ale i s ním touhle formou začít od nuly, jak to bylo v mém případě.

Zážitkový kurz



V sobotu 8. února jsem se zúčastnila zážitkového kurzu španělštiny. Abych pravdu řekla, v sobotu ráno se mi na kurz úplně nechtělo, ale to jsem ještě netušila, co mě čeká.


Kurz o 4 lidech byl naprosto ideálním počtem pro takový kurz, kdy jsme spolu mohly spolupracovat ve dvojicích a zároveň jsme se dostatečně prostřídaly v tom, kdy jsme měly aktivně něco číst nahlas, hrát apod. A ačkoli jsem byla největší začátečník, nepřipadala jsem si z aktivit nijak a nikým „vyloučená“.


Na kurzu mě moc bavila část spojená s hrami – španělskou abecedou a taky geografií, která byla vždy mým koníčkem, takže jsem se nejen aktivovala více v jazyce ale i jsem se něco zajímavého dozvěděla!


Dále se mi moc líbila aktivita, taktéž se týkající geografie, na rozlišování SER a ESTAR, které teda osobně musím pilovat. Aktivita se mi ale hlavně líbila proto, že mě vždy při studiu cizích jazyků fascinuje, že různé jazyky s různými původy mají dost společného, užívají určitá stejná slovní spojení, což mi přijde jako naprosto neuvěřitelné. Jako příklad můžu uvést ESTAR VERDE – být zelenáč, začátečník.


Kurz mě daleko více motivoval do kurzů a pravděpodobně i na další moji účast na kurzu zážitkovém. Jsem moc ráda, že za tak krátkou dobu, co se učím, jsem schopna něčemu rozumět, někdy alespoň kontextu, a také, že jsem nakonec ve venezuelské restauraci, kde zážitkový kurz končil, i ze sebe dostala nějaké otázky na kluka (nevím jméno:D) z Kanárských ostrovů, který pro nás přichystal degustaci vín. Ukončení kurzu ve venezuelské restauraci s degustací vín byl opravdu super, jak z hlediska kuchyně, tak atmosféry a tématiky.Pokud bych se měla vyjádřit k tomu, co mě na kurzu moc nebavilo, tak by to asi byl pouze asi jen článek o svatém Valentýnovi. Ostatní aktivity a hry zaměřené na slovní zásobu spojené s Valentýnem byly super!


Celkový kurz hodnotím velmi pozitivně a musím opravdu říct, že mě to moc motivovalo. Asynchronní výuka je super a i časově mi moc vyhovuje, že si úkoly splním, kdy se mi to hodí, ale myslím, že je super ho prokládat s kurzy, kdy se potkám s lidmi, co se jazyk také učí. Je zajímavé slyšet příběhy a účely, za jakým se jazyk učí. Taktéž velice pozitivně hodnotím vhodné rozložení aktivit, kdy se střídaly ty klidnější a s gramatikou s těmi aktivnějšími, což mi pomohlo se po celou dobu kurzu dobře soustředit.


Muchas muchas gracias!


Lenka Bartošová

Ahoj, jmenuji se Lenka a jsem advokátní koncipientka. Před více než dvěma lety jsem se rozhodla strávit poslední měsíce svých studií ve Francii v rámci studijního pobytu Erasmus. Tam se můj život otočil naruby po setkání s jedním Mexičanem a namísto pilování francouzštiny jsem začala od píky se španělštinou. Vždy jsem se zajímala o cizí kultury, zvyky a s tím spojené cestování.Vedle detailního prozkoumání Mexika bych se ráda podívala také do Kolumbie a Ekvádoru.

Lenka Bartošová

Další díly ze seriálu asynchronní výuka španělštiny očima studentů jsou zde. Stačí kliknout a inspirovat se!

Daniela
Barča
Jitka
Lucka

Chcete se učit španělsky?

Hola, me llamo Ivana Kudrnová a španělština je mým životem. Jsem lektorkou španělštiny, autorkou projektu Španělština do plavek a pomáhám lektorům profesionálně učit (nejen) online v projektu Digitální lektoři. Mám za sebou 16 let praxe, stovky studentů, tisíce hodin a situací. Španělštinu jsem studovala a žila jsem ve španělsky mluvících zemích. Do kurzů dávám své hispánské já a těším se, až probudím to vaše.